:: BAB LIMA::


Konsentrasi Qaseh terganggu dek ringtone “Sunnah Orang Berjuang” dari telefon bimbit yang berkumandang di ruang atmosfera bilik sewanya. Tangannya segera mencapai telefon bimbit yang terletak di meja lampunya.

“ Assalamu’alaikum, awak apa khabar? saya alhamdulillah sihat.. saya nak berkenalan dengan awak, boleh tak? Saya tahu awak masih belum berpunya”

Mesej ringkas yang diterima dipadam serta merta. Seingat Qaseh sudah seminggu mesej yang sama dikirim oleh pengirim yang sama. Fikirannya sudah penat untuk memikirkan hal yang remeh temeh.

“Siapalah yang terlebih gula ni. Tiba-tiba menghulurkan salam perkenalan. I need to do something”, rungutnya dalam hati. Qaseh segera membalas mesej yang diterima tadi.

“Wa’alaikumussalam.. saya ni janda anak lima. Saya yakin kita tidak sesuai untuk berkenalan.. Saya minta awak jangan ganggu saya lagi.”

Mungkin dengan jawapan yang diberi dapat mencantas niat pengirim itu untuk berkenalan. Tergelak Qaseh dengan kata-kata yang dihantar kepada pengirim misteri tadi.

“Tak pasal-pasal jadi janda anak lima”, geli hatinya dengan pembohongan sunat yang dilakukannya sebentar tadi.

Ringtone “Sunnah Orang Berjuang” dari telefon bimbit kembali berkumandang. Mesej diterima dari pengirim misteri.

“ Alhamdulillah, saya pun duda anak lapan dan kita sesuai untuk berkenalan” (baca dengan nada gembira)

“ Eii.. tak puas hatinya. Malas nak layan”, Qaseh menjuihkan bibir tanda tidak puas hati. Qaseh kembali menelaah buku. Dalam leka dengan pembacaannya, terdengar ketawa dari mulut Diyana, teman sebiliknya

“Dya, kenapa ketawa tak ajak orang ni?? Tak elok ketawa sorang-sorang.. Orang tua cakap buang tabiat”, usul Qaseh dengan nada gurauan.

Diyana yang sedang berbaring di tilam empuknya masih ketawa.

“ Qaseh, cuba tengok mesej ni,” Diyana menghulurkan telefon bimbit kepada Qaseh.

“Dyaa!!!!!!!!!! Eiii.. memang nak kena gigit nie,” tempelak Qaseh dengan tindakan Diyana yang mempermainkan perasaannya.

“ Dya gurau je.. Dya tengok semenjak dua menjak ni Qaseh nampak tertekan je.. That’s why la Dya hantar mesej perkenalan tue, nak tengok apa reaksi Qaseh..hehehe..tak pasal-pasal jadi janda anak lima kan?kan?”, usul Diyana dengan nada ceria.

“ Dya ni memang nak kena smackdown ni.. Qaseh tengah geram ni”, Qaseh segera membaringkan badan di atas katil bujangnya. Badannya mengiring ke arah dinding tanda merajuk.

“ Qaseh, Dya gurauuuuuuuuuu je la...Oklah, nanti Dya belanja Domino esok, nak tak??” pujuk Diyana.

“ Ok.. ye ye , dya dah janji nak belanja esok..Qaseh tak marah pun, saje je tadi,” bicara Qaseh dengan penuh keriangan.

“ Eiii..macam budak-budak la Qaseh nie” , balas Diyana tanda tidak puas hati

“Tak kisah la Dya nak cakap orang ni macam budak-budak Rebina ke, wanita solehah ke, nenek tua yang cun melecun ke, asalkan orang tu nak belanja kita makan”, nada Qaseh berbaur ceria.

“ Dya, lain kali jangan hantar mesej macam tu.. Qaseh tengah frust nie”, luah Qaseh berterus terang.

“ Qaseh frust dengan siapa? Tak bagi tahu Dya pun”, usul Diyana penuh tanda tanya.

“ Biarlah kisah itu berlalu pergi dan menjadi lakaran indah dalam kanvas hidupku,” ayat puitis dilontarkan dari mulut Qaseh menceritakan perihal rasa hatinya.

“Jika itu yang terbaik untuk Qaseh, Dya tidak akan paksa Qaseh untuk cerita kisah itu kepada Dya.. Tapi Dya nak Qaseh kembali ceria macam dulu-dulu..budak yang suka buat lawak antarabangsa..tak nak sedih-sedih lagi ye ”, ujar Diyana menutup bicara sambil mengukir senyuman.