:: BAB TIGA::

Sudah tiga hari lakaran wajah persis Ustaz Munif Furqan menemani tidur Qaseh.. Apakah makna di sebalik mimpinya itu..Adakah solat sunat istikharahnya telah terjawab dengan mimpi yang dialami lewat tiga hari lepas..

“ Takkanlah aku akan jadi isteri kedua ustaz Munif Furqan???Tak mungkin!!!Aku tak nak berkongsi kasih dengan Kak Narisah..Tapi aku kena yakin dengan pilihan Allah swt.. Hatiku tidak akan tenang kalau aku terima Furqan”, pelbagai telahan terbit dalam fikirannya.. Fikirannya bercelaru memikirkan hal ini.

*****************************************************************


Setelah sebulan, Qaseh yakin dengan keputusannya. Nombor telefon Kak Salsabila didail dan dia menunggu dengan sabar.

“ Assalamualaikum akak, ” Qaseh memulakan bicara.

“ Waalaikumussalam dik,” ceria suara yang dilontarkan dari mulut Kak Salsabila

“ Akak, Qaseh dah ada keputusan untuk pertanyaan akak hari tu. Firstly, Qaseh memohon maap jika keputusan ini mengecewakan akak. Akak, Qaseh akui ustaz Haddi adalah muslimin yang baik akhlaknya dan Qaseh senang bersahabat dengannya. Tapi buat masa sekarang, Qaseh lebih mementingkan pelajaran dan dakwah. Hati Qaseh belum bersedia untuk menerima mana-mana muslimin. Qaseh bukan menolak lamaran ini cuma buat masa sekarang, Qaseh tak nak terikat dengan mana-mana muslimin.. Qaseh yakin dengan pilihan Allah swt.. Jika ustaz Haddi yang akan menjadi pendamping Qaseh kelak, Qaseh akan terima dengan penuh kesyukuran,” panjang lebar Qaseh menjelaskan suara hatinya.

“Alhamdulillah..akak sokong keputusan Qaseh.. Nanti akak akan khabarkan keputusan ini kepada ustaz Furqan,” tenang jawapan yang dilontarkan oleh Kak Salsabila

“ Akak, nanti sampaikan salam maap kepada ustaz Furqan dan Qaseh mohon agar ukhwah persahabatan yang terbina antara kami selama ini sentiasa mekar dan tidak terputus dek perkara ini.. Qaseh sayang adik beradik PMK..Oklah akak, Qaseh nak keluar jap..Lepas nie, ada usrah dengan kak Teja..Assalamualaikum akak, moga sentiasa dilindungi Allah swt,” Qaseh menyambung bicara.

“ Akak pun sayang semua..Wa’alaikumussalam,” Kak Salsabila menamatkan perbualan.

Rasa tenang kembali menguasai hati setelah isi hatinya diceritakan kepada Kak Salsabila..

“Alhamdulillah, syukur Ya Allah..Aku yakin dengan pilihanMu”, doa Qaseh tanda kesyukuran.