Bismillahirrahmanirrahim....
Ana pernah ditanya oleh seorang sahabat..
" Anti, nanti dah ada anak, anti nak guna konsep ape untuk didik anak?"

Terkelu ana seketika..
' Konsep ape ana nak jawab nie, tak kan moden kontemporari pulak...macam konsep nak hias rumah je,' ana bermonolog dalam hati.

Tiba-tiba ana mendapat ilham dari Allah swt...

" Ana nak guna konsep KLASIK la," jawab ana dalam gurauan..



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~Maksud yang tersirat dari perkataan "KLASIK" ialah ana nak didik anak2 sebagaimana ibu bapa kita dulu didik anak2nya...Bagaimana ibu bapa dulu amat mementingkan didikan agama untuk bekalan anak2nya dalam mengharungi dunia fana ini..
~Tapi sahabat2 semua, dalam dunia yang mencabar dan anak2 dihidang dengan hiburan2 yang merosak jiwa, bagaimanakah cara yang terbaik untuk mendidik anak2? Ana sendiri masih mencari-cari kaedah yang terbaik untuk mendidik anak2 kelak... (w/pun ana masih muda remaja ('',), tp kita bakal menghadapi keadaan tersebut kan?kan?)
~Ana pernah membaca satu artikel berkenaan dengan kisah seorang hafiz muda, Muhammad Ahmad Zahir.. Ana tertarik dengan didikan yang diberikan oleh ayahnya. Menurut ayahnya, beliau menginginkan anak2 nya belajar dalam sistem pendidikan berteraskan Al-Quran yang dulunya telah melahirkan ramai ilmuwan2 islam dalam bidang ilmu moden.
~Perkara pertama yang beliau terapkan adalah menanamkan budaya cintakan masjid dan al-Quran. Beliau telah membawa anaknya, Muhammad ke masjid setiap subuh, maghrib dan isyak semenjak Muhammad masih kanak-kanak ( dalam lingkungan 4 tahun).
~Ana sangat bersetuju dengan kaedah yang diterapkan oleh beliau kepada anak2nya. Untuk melahirkan anak2 yang hebat, penuh dengan nilai2 positif, acuannya adalah "ad-din".... Terapkan akidah yang teguh ke dalam hati anak2 dan apabila jelas akidahnya, maka syariat akan dilaksanakan dan akhlak yang terpuji akan terbentuk dan diamalkan dalam kehidupan seharian..
~Untuk jadikan anak yang beragama, dedahkan anak2 dengan persekitaran masjid, InsyaAllah keluarga yang sakinah dan mawaddah akan terbentuk..('',)



~Sahabat ana pernah oyak (cakap) kat ana, kita analogikan akidah, syariat dan akhlak sebagai sepohon pokok. Akidah diibaratkan sebagai akar, syariat sebagai batang, dan akhlak sebagai daun dan buah-buahan.
~Apabila akar (akidah) mencengkam bumi dengan kuat dan teguh, dan batang mendapat nutrient, air, udara yang mencukupi (syariat~~sprti ibadat harian kita (wajib dan sunat) dilaksanakan dengan betul dan mengikut syariat Islam), maka buah-buahan yang masak ranum dan daun-daunan yang menghijau (akhlak) akan tumbuh dengan subur dan sihat. dan pokok yang terbentuk adalah yang paling baik baka genetiknya, yang paling berkualiti dan yang paling berguna untuk masyarakat dan agama Allah swt...
~Ingatlah sahabat2 semua, Kita yang masih remaja nie, jagalah perilaku kita sebagai muslim/muslimah yang merupakan imej kepada agama Allah swt. Dan pesanan ana sebagai seorang anak;

" Kita adalah cermin kepada keperibadian ibu bapa kita"

~ Apabila akhlak kita elok, masyarakat akan memuji kebijaksanaan ibu bapa kita dalam mendidik kita dan begitulah sebaliknya..~
~ISLAM CARA HIDUPKU~

~Wallahua'lam..Yang baik itu datangnya dari Allah swt, yang lemah itu datang dari Allah swt dan disandarkan kepada ana...Mohon dimaafkan atas kekhilafan ana.. If apa yang ana tulis ini salah infonya, boleh terus bagi komen kat bawah yer...(^_^)