Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum...

Semenjak dua menjak nie, suka ana untuk berbicara soal kahwin...Nak kate dah sampai seru, rasenya belum lagi...nak kate dah berpunya, takde lagi orang datang merisik (^_~)..entahlah, maybe sebab ana dah final yer kot (^_^)...

Tajuk artikel kali ini berbunyi “Jadilah menantu bidadari kepada mentua”..

If we are ready to marry, it’s means that we are WILLING to accept someone in our life..betul kan?kan?

Tetapi sudah cukup bersediakah kita untuk menerima insan, malah bukan seorang tapi beberapa orang??..Apa yang ana nak maksudkan di sini, kita bukan hanya akan hidup dengan zauj kita, tetapi kita juga akan hidup dengan insan2 kesayangan zauj kita...Ibu bapanya, adik beradiknya, dan saudara maranya..So, apabila kita mula melangkah ke alam perkahwinan, kita bukan hanya berperanan sebagai isteri, tetapi dalam masa yang sama kita juga adalah menantu, adik ipar, kak ipar, atau mak saudara kepada anak-anak saudara zauj kita kan?kan?(^_^)...Peranan kita sebagai seorang wanita makin mencapah..

Jadi, sebelum bergelar isteri, kita perlulah melengkapkan diri dengan ilmu agama dan akhlak2 yang terpuji..Mulai dari sekarang, belajarlah untuk berlapang dada kerana realiti perkahwinan tidak seindah yang difantasikan..Perlu ada sifat ingin memberi lebih dari menerima...InsyaAllah, rumah tangga yang sakinah dan mawaddah akan terbina..Nie baru introduction nie, tak masuk lagi point untuk tajuk yang tertera di atas (^_^)...


Sahabat ana pernah berpesan pada ana “ Sayangilah mak ayah (mentua) kita sebagaimana kita menyayangi ma abah (ibu bapa) kita”...Ana setuju sangat2 (^_^).. Kita sebagai menantu perlu melayan mentua kita sebagaimana kita melayan ibu bapa kita sendiri.. Seburuk2 mana pun mentua kita, mereka tetap mentua kita kan?kan?..

That’s why , kita perlu sentiasa berlapang dada dengan kerenah mentua kita...jangan hanya menuding jari kepada mereka jika berlaku sesuatu perkara yang tidak sepatutnya kerana apa yang berlaku mungkin adalah kesilapan dari kita (menantu) sendiri.. Kita sebagai menantu hendaklah menghormati dan memuliakan keluarga suami kita..


Kita (menantu) perlu sentiasa muhasabah diri dan cuba sedaya upaya untuk menjadi menantu BIDADARI kepada mentua kita dan bukan menjadi menantu HANTU kepada insan2 kesayangan zauj kita...Wallahua’lam..

“Ya Allah, aku mohon kepadaMu agar aku akan menjadi penyejuk hati kepada suamiku dan juga mentuaku...Permudahkan urusan kami..Aku mohon padaMu, Ya Rabb”..

Aminnnn...

:: Aku ingin mencintai lebih dari dicintai, Aku ingin memberi lebih dari menerima::

Moga artikel kali ini dapat mencuit hati dan minda sahabat2 semua...Renung2kan lah...