Bismillahirrahmanirrahim..


Dialog mahasiswa mahasiswi masa kini....(^_~)

"Dah abis belajar nie, ana nak terus kawen" ("gatal"isme x ayat ini???)..tak kan?kan?..so sweet la..hehe...

Bagi seorang gadis, ada penantian yang seringkali menimbulkan suasana panik iaitu menanti 'jodoh'..Namun kadangkala jodoh yang ditunggu tak kunjung tiba..Bagi kita yang berpegang teguh pada agama Allah, kita mesti yakin dan percaya bahawa jodoh, maut, dan rezeki adalah ketentuan Allah swt dan tidak ada sedikit pun hak manusia untuk merampas ketentuan itu..

Sabda Rasulullah; 3 perkara yang perlu dipercepatkan urusan:

1) Apabila telah masuk waktu solat, maka segeralah kamu menunaikan solat
2) Apabila jenazah siap dikapankan, maka segerakanlah upacara pengebumiannya
3) Apabila seorang gadis sudah cukup syarat2 untuk menjadi seorang isteri, maka si ayah perlu
mempercepatkan urusan perkahwinannya jika ada si teruna yang datang merisik...Tapi make
sure si teruna baik agamanya yer.

Sabda Rasulullah;

"Nikah itu Sunnahku"...

Barangsiapa yang ada kuasa menyediakan perbelanjaan (mas kahwin), maka kahwinlah dia..Banyak kelebihan apabila kita dah kahwin..Kelebihan yang utama kita boleh menutup pandangan mata dari melihat perkara yang tidak baik dan boleh menyalurkan nafsu ke jalan yang halal dan sepatutnya.. (gaya macam dah kawen je ana nie..ish3x..hehe)

Umur muda bukan masalah utama untuk kita tidak berkahwin..Yang penting persediaan dan kesanggupan kita untuk menerima seseorang dalam kehidupan kita... Yang penting secocok kan?kan?(^_^)...Seorang ustaz pernah berpesan "nak cari pasangan, carilah pasangan yang dapat menghindari kita dari sambaran api neraka"..maksudnya kita MESTI memilih seseorang yang jelas akidahnya, yang jelas agamanya dan yang jelas dengan perjuangannya...

Yang penting, bakal pasangan yang ingin mendirikan rumahtangga perlu tahu apa MATLAMAT perkahwinan mereka...nak kahwin sebab senang nak gi kuliah sebab ade orang ambik pergi balik ke kuliah ke?sebab suka suka nak kahwin ke??(^_^)...fikir dengan mata hati...

Yang penting, banyakkan berdoa dan solat hajat moga Allah mempertemukan kita dengan jodoh yang boleh mendekatkan diri kita dengan Allah swt dan moga dipercepatkan urusan perkahwinan... Wallahua'lam..(^_^)