Alhamdulillah, ana baru selesai membaca sebuah buku penguat jiwa bertajuk " Umat Islam Terhina...Kenapa????"..Ana kongsikan beberapa point penting kenapa umat islam kini dipandang hina dan lemah..

Faktor utama ialah akidah yang rapuh...Akidah yang goyah akan melenyapkan kekuatan dalaman seseorang umat..Di zaman NAbi Muhammad saw, Baginda mengambil masa selama 13 tahun untuk memacak akidah ke dalam jiwa sahabat2 di Makkah..Dengan terpacaknya akidah di dalam diri, segala perbuatan yang dilakukan niat hanya kerana Allah swt...Mereka percaya dan cintakan Allah swt lebih dari segala2nya...

Tapi , di zaman kini, mana mungkin dengan hanya membaca sebuah buku berkenaan akidah, jiwa kita akan 100% peratus kepada Allah swt..Kita seharusnya perlu berguru dengan mana2 ustaz yang alim dalam bidang ini untuk mencari dan memahami dan seterusnya memacakkan ke dalam hati kita.. Jika hanya membaca buku tanpa memahaminya, Qalbi umat ISlam akan mudah digoda oleh syaitan laknatullah..

Selain itu, hilangnya rasa hormat kepada NAbi Muhammad saw..KEbanyakan dari kita tidak mengamalkan sunnah nabi...Selain itu, lidah kita tidak basah dengan selawat ke atas nabi junjungan dan zikir-zikir penerang hati.. MAna mungkin Umat islam akan kembali gemilang jika Al-Quran dan Al-Sunnah tidak dipraktikkan di dalam kehidupan. Sentiasalah membaca dan menghayati sirah nabi.

Selain itu, umat islam leka dengan pembayaran zakat dan puasa di bulan RAmadhan..Umat Islam memandang enteng tentang dua rukun Islam ini...Semangat Jihad di kalangan uamt ISlam kian pupus dan semakin pudar di bawa arus kemodenan..ana kesal kerana sistem penddkan kita tidak memasukkan elemen jihad di dalam pembelajaran seharian pelajar..Jika kita terokai di PAlestin misalnya, semangat jihad di kalangan kanak-kanak sangat kuat..Tiada istilah bermain games, bola sepak, congkak or sebagainya...Permainan mereka hanyalah menggumpul batu2 dan digunakan untuk dilontar kepada tentera2 Zionis LAknatullah..Mereka menjadi mujahid2 cilik dan memasang impian untuk syahid ke jalan Allah swt...MasyaAllah, lemahnya kita..

Selain itu, kebanyakan masjid hanya dibina untuk menunjuk-nunjuk keindahan struktur dan senibina masjid tersebut.. NAuzubillah..Masjid hanya tempat untuk menjadi background semasa sesi fotografi..hanya kegelintir umat Islam mengimarahkan masjid..MAsjid merupakan rumah Allah swt dan haram bagi sesiapa yang berhadas besar untuk memasuki masjid. Masjidilharam merupakan pusat turunnya rahmat oleh Allah swt dan disebarkan di seluruh masjid di muka bumi ini..Wallahualam...

Selain itu, martabat wanita kian menurun. Di zaman RAsulullah, martabat wanita dimuliakan dan dianggap perhiasan dunia jika wanita itu wanita yang solehah..SubhanaAllah..ttp sekarang ini, wanita itu sendiri yang menurunkan martabatnya...Nauzubillah.. Sebuah pertubuhan, SiSter in Islam ditubuhkan untuk berjuang mencari hak sama rata...MasyaAllah...Islam itu syumul..dan Allah melahirkan lelaki dan wanita saling lengkap melengkapi..tidak perlu memperjuangkan perkara yang melanggari syariat..lelaki dan wanita mempunyai peranan masing2 dan dengan terlaksananya peranan2 tersebut, maka lengkaplah pasangan tersebut...Wallahualam..

::Minta maap di atas kekhilafan diri ::