Assalamu'alaikum...alhamdulillah, hari ni, ana m'dapat ilham dari Allah swt untuk menulis karya ....Mintak maap if cerpennya kebudak-budakan yer...first time jadi penulis cerpen nie (^____^)..selamat membaca..

*****************************************************




" Menikahimu suatu kesilapan, dahlah mandul!!!", jerit Darimi kepada isterinya, Syarina

" Allahuakhbar!!Allahuakhbar!!Alla
huakhbar!!!apa silap ina, abang", ratap si isteri..

" Benarkan aku menikah yang lain", tegas Darimi kembali..

"Jika itu kehendak abang, ina izinkan..nikahlah agar tiada maksiat yang terjadi.."..kata-kata Syarina menyentap ego suaminya..

"Abang, ina redha abang kahwin lain tapi izinkan ina untuk kembali aktif dalam kerja2 dakwah.", ujar Syarina..Sebak hatinya di kala itu..Redhakah aku dengan keputusan ini??

Syarina bergegas ke bilik air..Dengan cermat wudhuk diambil dan solat hajat disempurnakan dengan khusyuk...Aku sujud padaMu Ya Rabb..Aku redha Ya Rabb jika ini yang terbaik untuk kami berdua...

" Alhamdulillah, moga dengan poligami ini lebih mendekatkan diri aku padaMu Ya Rabb", doa Syarina di dalam hati..


***********************************************************

Dua hari lepas di Klinik Sakit Puan Ampang..

" Syarina, saya harap awak sentiasa bersabar..laporan perubatan menunjukkan kamu normal dan tiada masalah untuk mendapatkan anak..Bersabarlah dan sentiasa berdoa agar dikurniakan zuriat kelak", nasihat Dr. Qaseh kepada pesakitnya.

" Alhamdulillah", ucapan syukur terbit di bibir Syarina..

*************************************************************

Teringat Syarina kepada perbualannya dengan Dr.Qaseh dua hari lepas...

"Alhamdulillah, aku masih berpeluang untuk menimang cahayamata", Syarina bermonolog dalam hati..Tapi hatinya hancur disebabkan tuduhan melulu suaminya..MANDUL...MasyaAllah, sanggup suaminya menuduh begitu...Sabarlah wahai hati..

Sudah dua minggu suaminya menikah lain.. Maria, gadis pingitan di syarikat suaminya menjadi madunya...Cantik orangnya...Pandai bergaya, ala2 artis gitu..tercuit hati Syarina melihat keletah manja madunya.."Moga suaminya dapat membimbing Maria", Syarina bermonolog di dalam hati...

Selepas berkahwin dengan Darimi, komitmen Syarina tertumpu kepada kehidupan suami isteri..Syarina berusaha untuk menjadi isteri yang taat kepada suaminya...Tersenyum Syarina pabila teringat kisah seorang sahabiyah di zaman Nabi Muhammad saw, Muta'ah yang amat setia dan taat kepada suaminya..Moga diriku sesetia dan setaat Muta'ah..Banyak masa dan tenaga digunakan untuk menguruskan rumah tangga..Alangkah bahagianya di kala CINTA suami masih untuknya..Hidup pada MEMBERI tanpa mengharapkan balasan atau penghargaan.....Kini, kehidupan bermadu menjadikan Syarina lebih tabah dan semakin bergiat dalam kerja2 dakwah..Serikandi ISLAM bangkit dengan semangat JIHAD..Dirinya akur dengan takdir Ilahi..

Kehidupan Syarina bersama suaminya masih seperti dulu..Layanan yang diberikan Syarina masih utuh seperti dahulu walaupun kini terpaksa berkongsi kasih..Ketenangan yang dimiliki oleh Syarina menjadikan wanita tersebut semakin akrab dengan Pencipta..Solat Tahajjud menjadi teman sekangnya di kala malam berlabuh..Tangisan kesyukuran membasahi pipinya seusai solat dilaksanakan..

****************************************************

"Ina, nie ade surat dari Aman Palestin," sepucuk surat dihulurkan kepada Syarina oleh sahabat baiknya, Munirah..Syarina membuka sampul surat dan satu demi satu ayat dibaca..

"Alhamdulillah, termakbul doaku..Terima kasih Ya Allah", ucap Syarina dalam kegembiraan..Segala impiannya tercapai..Kini, dia berpeluang menjejakkan kaki ke Bumi Palestin..

************************************************************************

Seusai pulang dari tempat kerja,

" Abang, ina nak mintak izin dari abang nie", Syarina memulakan perbualan

" Apa dia?," acuh tak acuh jawapan yang diberikan oleh suaminya.

" Abang, ina berpeluang untuk menjadi sukarelawan di bumi Palestin..ina akan bertolak hujung minggu ini, " kata2 kegirangan keluar dari mulut mungil isterinya..

" Apa???", terkelu suaminya.

Jauh di sudut hati, CINTAnya masih tulus untuk isteri tercinta..Sayang dan cintanya tetap utuh untuk Syarina lebih dari cintanya pada Maria...Kadang2 terbit rasa menyesal di hatinya kerana telah mengkhianati cinta dan kesetiaan Syarina..Sanggup dia melontarkan kata 'MANDUL' kepada isterinya semata2 ingin berkahwin lain... Ampunkan dosa hambaMu ini, Ya Allah..

"Abang, boleh tak?", kata2 Syarina membunuh khayalan Darimi..

" Sanggup ina nak tinggalkan abang", pujuk si suami .

"Takpe, Maria kan ada. Dia boleh jagakan abang sepanjang ketiadaan Ina nanti", ujar Syarina kepada suaminya.

" Nantilah, malam nie abang bagi jawapan yer", lembut suaminya berbicara..

"Orait..", keceriaan tergambar di wajah Syarina..

**********************************************************

Darimi akur dengan keputusan Syarina..Dia melepaskan Syarina dalam keterpaksaan.. 10 bulan bukanlah jangka waktu yang pendek...Dia terpaksa mengotakan permintaan yang dibuat oleh Syarina sebelum perkahwinannya dengan Maria..Dan ini adalah HADIAH di atas pengkhianatan CINTA Syarina...

**********************************************************

Di Bumi Palestin..

Sudah 2 minggu Syarina menjejakkan kaki di Bumi Palestin...Kegembiraan terpancar di wajah Syarina..Kerja2 sukarelawan dilakukan dengan sebaik mungkin...Ini MEDANNYA..."Aku adalah matarantai perjuangan Nabi Muhammad saw"..kata2 semangat sentiasa bermain di fikirannya...Moga sedikit usaha ini dapat membantu menegakkan kalimahMu Ya Rabb..."Biar hancur badan ini, tapi jangan sampai orang kafir menggugat agama Islam", ikrar Syarina di dalam hati

Kak Wildani, naqibah yang turut serta dalam misi ini sentiasa memberikan kata2 semangat kepada Syarina untuk terus thabat di medan dakwah..Alhamdulillah, Syarina memanjatkan kesyukuran kerana ditemani sahabat2 yang sentiasa berdakwah di jalan Allah swt..

Kedinginan musim sejuk di Baitul Maqdis mencengam sum-sum tulang Syarina..kerja2 sukarelawan yang tak pernah habis menyebabkan Syarina tidak menjaga waktu makan..Sudah dua hari, dia hanya menjamah secubit dua roti untuk mengalas perut.

Suatu hari semasa membantu mangsa Palestin yang luka kecil, tiba2 Syarina rebah ...kaget sebentar kak Wildani melihat situasi sebegitu..Syarina segera dipapah oleh beberapa muslimah ke khemah..

"Alhamdulillah ina, penantian kamu selama ini termakbul..kamu hamil ina", ujar Kak Wildani seusai Syarina sedar dari lenanya..

"Allahuakhbar!!!Aku bersyukur Ya Allah, moga zuriatku akan menjadi pahlawan ISLAM yang tinggi semangat jihadnya ", ujar Syarina dalam kegirangan..

"Abang, ina akan melahirkan anak abang", monolog ina penuh keceriaan..Teringat Syarina kepada suaminya yang jauh di Malaysia...Walaupun hatinya masih derita di atas takdir hidupnya, tapi jauh di sudut hati, cintanya masih milik suaminya hingga ke Syurga..

Perkhabaran gembira masih belum diberitahu oleh suaminya..Hajat di hati nak bagi
suprise seusai pulangnya ke Malaysia kelak...

******************************************************

" Anakku, umi doakan agar kamu menjadi insan sehebat Salahuddin Al-Ayubi, pahlawan Islam.. Bangkit menentang yahudi laknatullah.."

Setiap malam, Syarina akan berbual dengan bayi yang dikandungnya..sudah 7 bulan usia kandungannya dan semestinya sudah lebih 7 bulan dia merindui suaminya..Tapi misinya di Bumi Palestin belum berakhir..

"Bertahanlah wahai hati", Syarina memujuk hatinya..Syarina membuka buku dairinya..Dia mula menulis nota hati untuk suaminya...jari jemarinya rancak menterjemah luahan hati kepada suaminya..Luahan hati seorang isteri untuk suaminya..Diceritakan perubahan2 fizikal dan emosi yang berlaku disebabkan kandungan yang semakin membesar.. gembiranya bergelar seorang ibu..itulah rutin hariannya di waktu sekang masa yang ada..segala yang berlaku di bumi Palestin dinukilkan di dalam diarinya..

***************************************************

Sebulan kemudian,

"Gedebummm.." bunyi ledakan bom membanjiri bumi Palestin..bunyi ledakan bom menjadi halwa telinga Syarina dan sukarelawan2 yang lain..kadang2 timbul rase ngeri di hati Syarina tetapi kata2 semangat yang dilontarkan oleh Kak Wildani mengembalikan semangat JIHADNYA...Hidup matinya hanya untuk Allah swt..Kepayahan membawa kandungan tidak melemahkan semangat Syarina untuk terus berbakti kepada agama Allah swt..

"Gedebummm", bunyinya semakin hampir...

"Ya Allah, kau selamatkanlah kandunganku ini", doa Syarina di dalam hati..Ini hadiah yang paling berharga untuk suaminya..

Syarina terus bertahan dan menyelamatkan mangsa2 yang tercedera..Dipapahnya wanita dan gadis2 celik yang terkena serpihan2 ledakan bom...

Tiba-tiba..

"Gedebummm!!Gedebumm!!"...Syarina longlai rebah menjamah bumi..Kakinya cedera teruk terkena serpihan ledakan bom..

Kak Wildani yang melihat situasi itu terus bergegas mengangkat Syarina..Dengan kudrat yang tidak seberapa, kak Wildani memapah Syarina..

" Akak, perut saya sakit sangat", rintih Syarina dalam kesedihan

" Sabar ina, jap lagi kita akan sampai ke khemah..bertahan dik", sayu suara kak Wildani memujuk Syarina..

" Akak, kalau ina mati , tolong selamatkan baby ina yer...nie hadiah ina untuk abang", senyuman terukir di bibir ina..Dalam kesakitan yang teramat, Syarina masih sempat berpesan kepada Kak Wildani

" Ina, mengucap ina..bersabar lah dik, jap lagi dah nak sampai," ujar Kak Wildani

"Allah..Allah..Allah...", Syarina merintih lemah..semakin lemah kata2 yang terbit di bibir Syarina..

**********************************************

Di Malaysia..

Panggilan yang diterima dari pihak Aman Palestin melemahkan semangat Darimi..Lemah longlai seketika tubuhnya mendengar perkhabaran yang tidak disangka itu..Ya Allah, beratnya dugaanMu..

*******************************************************

Jenazah Syarina disemadi di tanah jihad...Baitul Maqdis...Syarina syahid di medan perjuangan...Allahuakbar, indahnya janji Allah swt kepada mujahid mujahidah yang thabat dalam perjuangan..

Darimi membawa pulang HADIAH YANG PALING BERHARGA dari isteri yang tercinta..Subhanallah, Seorang Mujahid celik lahir dari rahim seorang Serikandi yang syahid di Jalan Allah swt..

"Terima kasih Ya Allah di atas kelahiran zuriatku ini", Darimi mengucap kesyukuran...Diucup bertalu-talu pipi mongel bayinya. Disebalik kelahiran itu, hatinya menangis... Serikandinya syahid tanpa sempat bertemu dengannya..Penantiannya berakhir dengan kesedihan..


*************************************************

Di Malaysia...

Darimi meletakkan bayinya di atas katil...Wajah bayinya mirip benar dengan wajah isterinya...Teringat perkataan "MANDUL", lancang keluar dari mulutnya..Ya Allah, ampunkan dosa hambaMu ini.. Saban hari dia merindukan Syarina tapi dia perlu kental dan meneruskan kehidupan demi bayi dan Maria yang masih memerlukan dia..

Sebuah diari milik Syarina diambil dari beg pakaian Syarina...Tertulis ayat " Nota Hati Untuk Suamiku" di muka hadapan diari tersebut...Tersentuh hati Darimi ...Hebatnya CINTA Syarina untuk ku...Di halaman akhir diari tersebut, sekajang surat diselitkan khas untuk suaminya..

Kehadapan zaujku yang tercinta..

Alhamdulillah, Allah swt telah memakbulkan doa ina...Benih abang mula membesar di dalam rahim Ina.. Moga bayi yang dikandung ini menjadi pahlawan Islam yang meneruskan perjuangan Nabi Muhammad saw.. Ina harap anak kita nanti sehebat Salahuddin Ayubi, pahlawan Islam yang berjaya menakluk Jerusalem..Subhanallah..

Abang,

Rindu pada abang menjadi penguat ina untuk terus berjuang ke jalan Allah swt...Terima kasih abang kerana menikahi ina yang serba kekurangan ini..Ina bahagia menjadi isteri abang dan ibu kepada anak kita..Moga cinta kita sentiasa mekar hingga ke syurga..

Akhir kalam, ina memohon kemaafan di atas segala kekurangan ina sepanjang kita hidup bersama..

Salam sayang dari isteri yang kerinduan,

Syarina Zahra.



~THE END~