Assalamualaikum..

Tengah
2 duk surf internet, terjumpa satu artikel tentang aktivis muslimah...so, ana ambik point2 penting untuk diselitkan dalam artikel kali ini...

INDAHKAH MENJADI WANITA???

Di zaman jahiliah, wanita di pandang hina, ditindas dan dilakukan seperti binatang..
Kemunculan Islam memartabatkan dan memuliakan wanita..Subhanallah...Muncul para sahabiah yang bersama2 perjuangkan ISLAM...mereka menjadi sayap kiri kepada para sahabat dalam menegakkakn Kalimah Tauhid..
Tapi apabila kita meneroka zaman kini, w
anita kembali ke zaman jahiliah...mereka menghinakan diri mereka sendiri...sifat MALU hilang ditelan dek arus globalisasi..Nauzubillah..Ya Allah, mohon dijauhkan dari terjerumus ke dalam kawah kejahilan...

Dewasa ini, umat islam semakin bercelaru dengan kehidupan yang dibajai oleh budaya2 Barat dan tersasar dari nilai-nilai Islam..
Seorang mufti Lebanon, Ustaz Faisal Maulawi, menyatakan " saatnya sekarang keadaan ummat sedang dalam keadaan bahaya, para muslimah yang solehah terjun untuk terlibat aktif dalam membentengi dan memperbaiki ummat".. So, menjadi tanggungjawab muslimah yang FAHAM supaya sama2 menghilangkan dugaan tersebut..Muslimah terutamanya diseru untuk mulai mengaktifkan diri dengan pelaksanaan nilai-nilai islam serta berupaya mengajak wanita2 lain untuk mendalami Islam...(^_^)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Untuk menjadi muslimah yang disayangi oleh Rasulullah saw hendaknya diperhati empat hal berikut:(^_^)

Faqihah Lidiiniha

Seorang muslimah hendaklah faqih (faham) terhadap din (agamanya).Seorang muslimah seharusnya
  • Dapat membaca A-Quran dengan baik dalam erti tajwid dan makhraj hurufnya
  • Dapat membaca hadith dan selalu menjadi bacaan hariannya
  • Berusaha mengikut sunnah Nabi Muhammad saw dalam kehidupan hariannya
  • Berusaha memperkayakan diri dan wawasannya melalui pembelajaran bersama guru yang jujur dalam menyampaikan ilmunya.
  • Berusaha membaca banyak buku agama seperti aqidah, akhlak, fiqh, sirah, Tarikh Islam, Sejarah dunia dan ilmu kontemporari lain
  • Contoh muslimah yang menguasai ilmu2 ini ialah Saidatina Aisyah r.a

Najihah fi Tarbiyyati Auladiha
  • Seorang aktivis muslimah yang telah berkeluarga hendaklah berupaya dalam mendidik zuriatnya.
  • Manakala seorang aktivis yan belum berkahwin hendaknya mempelajari bagaimana cara mendidik anak cara Rasulullah saw (^_^)..Perlu a'lim dalam ilmu fardhu ain dan fardhu kifayah. Sehingga dia tahu cara yan betul dalam mendidik anak mengikut Islam yang nantinya anak2 tersebut akan dipersembahkan untuk kejayaan Islam dan kaum muslimin..InsyaAllah..
  • Ibu yang sukses yang boleh diteladani seperti Siti Hajar dan Siti Khadijah r.a

Muayyidah fi Da'wati Zaujiha
  • Sebagai aktivis, muslimah seharusnya bijak dalam menyeimbangkan antara tanggungjawab kepada keluarga dengan perjuangan dakwah di luar.
  • Aktivis muslimah perlu lebih mengutamakan keluarga...Sentiasa memberikan motivasi amal Islami kepada anak2 dan menjadi pendamping yang setia kepada suami (^_^)..
  • Berusahalah untuk menjadi muslimah yang senantiasa menjadi motivator kebaikan suaminya, seperti Ummu Sulaim yang bernikah dengan Abu Tholhah dengan mahar syahadat..Subhanallah..
  • Ketika kematian Abu Tholhah, Rasulullah saw menunaikan soal jenazah dengan sembilan kali takbir, menunjukkan sayangnya Rasulullah saw kepada beliau kerana tidak pernah berhenti beramal dan berjihad bersama Nabi Muhammad saw. Hal ini beliau lakukan di atas dorongan dan selalu mendapat motivasi dari Ummu Sulaim, isterinya...wallahua'lam..
Naafi'ah Fi Tagyiiri Biiatiha
  • Seorang aktivis muslimah yang concern terhadap keadaan disekelilingnya, sentiasa membuka mata dan telinga dan berusaha menjadikan persekitarannya lebih baik.
  • Contohnya Ummu Syuraik yang selalu mengelilingi pasar apabila waktu solat tiba untuk mengingatkan penghuni pasar agar segera melaksanakan solat dengan kalimatnya yang terkenal " Assolah, Assolah!!!"...Wallahua'lam

~BERSAMA MEMBINA GENERASI KHALIFAH~


WALLAHUA'LAM