"Sesungguhnya Allah itu cantik, Allah suka kepada kecantikan..."

Ramai antara kita yang sedia maklum dengan maksud ayat di atas. Kecantikan, keindahan dan kebahagiaan adalah impian semua insan. Tetapi mostly kita pada masa kini hanyalah menjaga kecantikan luaran..beribu2 duit dihabiskan untuk membeli kosmetik, membuat pembedahan plastik untuk kelihatan lebih muda dari usia sebenar, membeli pakaian yang menyerlahkan bentuk tubuh agar kelihatan seksi dan sebagainya...

Tak salah untuk kita kelihatan cantik selagi ia tidak bertentangan dengan syariat ISLAM..tapi lupakah para sahabat semua, kecantikan yang paling kekal dan bernilai adalah kecantikan akhlak..jika seiringkan kecantikan akhlak dan penampilan luaran kita, alangkah cantiknya kita...CANTIK YANG HAKIKI (^_^)... kecantikan luaran dijaga rapi, dan menjaga aurat agar segala kecantikan luaran hanya dilihat oleh si dia yang BERHAK... Dan kecantikan akhlak terus dibina dan diamalkan dalam kehidupan dan beruntunglah si dia yang BERHAK ke atas kita kelak kan?kan?..hanya untuk si dia yang BERHAK yer (^_~)..

Hari ini, masih ramai yang lupa akan hakikat kecantikan. Hanya tahu menonjolkan kecantikan luaran tapi dalaman masih hodoh dan kotor. Apa yang lahir hanyalah pandangan zahir sedangkan kecantikan hakiki, lahir dari hati yang suci..So, untuk post ari ini, ana nak share beberapa tips untuk melahirkan kecantikan hakiki..ana ambik tips ni dari satu majalah islamik...Selamat menikmati santapan rohani yer;

TIPS UNTUK MEMPEROLEH KECANTIKAN HAKIKI

*MENJAGA SOLAT*


" Sesungguhnya solat itu mencegah diri kita dari perkara buruk dan mungkar"

Itu janji Allah swt kepada umatnya...Tapi make sure solat dengan khusyuk. Namun betapa ramai yang hanya menunaikan tanpa menghayati menyebabkan solat itu menjadi sia2. Tiada kecantikan yang terhasil daripada ibadatnya. Aduh, malangnya kita.. Setiap kali solat, kita diwajibkan untuk mengambil wudhuk. diibaratkan setiap kali kita ambil wudhuk, kita menyucikan diri...kesan wudhuk yang sempurna akan terserlah dengan kejernihan dan keserian wajah kita..Subhanallah, betapa indahnya kecantikan yang diberikan Allah swt kepada kita...menjaga solat bukan sekadar melakukannya, tapi menunaikan dengan sepenuh hati, termasuklah mengerjakan di awal waktu.. Lagi cantik jika ditunaikan secara berjemaah..Hakikatnya, walau di mana kita berada, kita wajib menunaikan solat..Itulah yang akan menjaga kecantikan hakiki kita.

* MENJAGA HUBUNGAN*

Menjaga hubungan sesama manusia amat dititik beratkan dalam ISLAM..Jagalah hubungan kita dengan kedua ibu bapa kerana kita tahu mereka sentiasa mendoakan kebaikan kita...Amalan yang dilakukan akan terhijab jika tidak diredhai oleh Allah swt..Setiap insan adalah bersaudara, dan kita diajar untuk memuji dan mendoakan perkara2 yang baik untuk saudara seagama..yang penting SATU AKIDAH bukan 1 MALAYSIA yer..(^_^)

* MENJAGA HATI*

Tiada keraguan untuk mendapatkan kecantikan hakiki andai hati kita suci murni.. Bagaimana ingin merawat hati...sering kita mengalami penyakit hati kan?kan?...bagi ana, yang penting banyakkan berselawat pada Nabi Muhammad saw, banyakkan istighfar, sentiasa berlapang dada dalam ape jua situasi dan keadaan, kurangkan bercakap benda2 yang membawa kepada kelalaian...yang penting praktikkan akhlak yang mulia setiap hari..ISLAM CARA HIDUPKU..(^_~)

*SENTIASA SENYUM*

Senyum merupakan satu terapi yang paling berkesan supaya sentiasa kelihatan cantik. Bahkan senyum itu kan satu sedekah..tak susah untuk menghadiahkan senyuman kepada orang lain kan?kan?(^___^).. Mereka yang sentiasa senyum akan sentiasa dipandang cantik..Sejuk mata memandang...Senyuman yang lahir dari hati yang bersih mampu mengubati hati saudara kita yang kesunyian dan dibelenggu masalah.. Hatinya pasti tenang apabila melihat wajah kita yang sentiasa tersenyum..Tapi senyum bertempat yer...(^_~)

*BERFIKIRAN POSITIF*

Mempositifkan pemikiran antara perkara yang agak sukar dilaksanakan. Ini kerana kita terpaksa melawan nafsu jahat yang ada dalam hati kita untuk menjadi positif..Kawal pemikiran dari memikirkan perkara yang buruk. Sentiasa bersangka baik dengan apa yang berlaku. Mungkin sukar, tapi setelah lama dipaksa, diri kita akan biasa...Banyakkan beriadah, Rasulullah saw berpesan , akal yang sihat lahir dari badan yang sihat...Apabila badan kita sihat, kita dapat berfikir secara waras maka lahirlah pemikiran yang positif..

*ADAB SOPAN*

Kelakuan kita biarlah sedap dilihat. Jangan sekali-kali menjadikan orang lain meluat dengan kita..Misalnya bertudung cantik dengan wajah yang ayu tapi at the same time menggedik sehingga naik bulu roma orang yang memandang...Enggak cantik dong..Bagi wanita, bukan sahaja wajib menutup aurat, malahan berjalan perlu tunduk ke bawah, bukan mendada atau mendongak langit yang tinggi..Begitu juga dengan lelaki, mesti menjaga pandangan dan jangan tersasar...Tapi selain menuruti perintah suruhan agama, dia harus bijak menyesuaikan dengan keadaan dan situasi..Misalnya bagi mereka yang bekerja, perlu melihat ke depan untuk memastikan dirinya di landasan yang betul...Mereka perlu bangkit untuk membela nasib jika ditindas...Ramah biarlah kena pada tempatnya..Biarpun kita berjumpa teman lama, tapi itu bukan tiket untuk kita mengganggu ketenteraman orang lain..Hormatilah hak mereka, jagalah adab sopan kita..Tidak cantik dipandang, jika bertudung labuh tapi ketawa menggilai seVista kedengaran..hehehe..(^______^)

*ISTIQAMAH*

Setiap perkara jika ingin mendapatkan kesan yang baik, perlulah dilakukan dengan istiqamah atau konsisten..Secara rasionalnya, apa juga perkara yang pada awalnya dipaksa akan menjadi habit atau amalan kita secara tak langsung. Dan mudah diamalkan seterusnya..

Akhir kalam, biarlah kita menjadi seorang yang memiliki kecantikan hakiki kerana itulah yang abadi dan sandarannya terus untuk mendapatkan keredhaan Allah swt..

p/s: ada banyak lagi tips untuk mendapat kecantikan hakiki..jangan berhenti mencari ILMU yer...

Wallahu'alam...