:: BAB SEPULUH::
Bumi Makkah menunjukkan jam 4.30 pagi. En. Ismail Zawawi sekeluarga mula melangkah menuju ke Masjidil Haram. Suasana yang hening di Masjidil Haram menambahkan kesayuan di hati Qaseh Ramadhani. Dia melakukan solat sunat dan berdoa di multazam. Setiap saat diisi dengan ibadah kepadaNya. Jemaah lain sibuk mencari saf, ada yang mengenakan pelbagai jubah pelbagai warna termasuk wanita Iran yang berpakaian agak ranggi atau wanita Timur Tengah yang berkerudung litup. Baitullah menjadi pusat penyatuan ummah di mana pelbagai pelusuk negara berkumpul untuk melaksanakan Rukum Islam yang kelima. Subhanallah Maha Suci Allah. Mua’zzin mula mengalunkan azan Subuh dengan penuh tertib dan memberi kedamaian kepada sesiapa yang mendengarnya.
Sesudah menunaikan solat subuh berjemaah, Puan Raudhah berserta dua anak perempuan menunggu suami dan anak lelakinya di hadapan Babul Fattah. Setelah beberapa minit, kelibat En. Zawawi Ismail mendekati isteri dan dua anak perempuannya. Di sampingnya kelihatan seorang pemuda yang berjubah lengkap dengan serban melilit di kepala. Suchi Ramadhani memberi isyarat dengan mengangkat kening double-jerk  kepada kakaknya. Qaseh Ramadhani tunduk memandang lantai masjid sambil beristighfar.
Setelah disoal siasat dengan begitu terperinci oleh umminya a.k.a Inspektor Raudhah (^_^), barulah diketahui bahawa pemuda  yang berjalan seiring babahnya merupakan anak kenalan babahnya semasa berkhidmat di dalam Angkatan Tentera Malaysia. Pemuda tersebut merupakan pelajar Sarjana Islamic Economy & Banking dari Universiti Islam Madinah. Menurutnya juga, dia kini hanya mempunyai nenek dan seorang abang setelah kedua ibu bapanya meninggal di dalam satu nahas jalan raya lima tahun lepas.
Qaseh Ramadhani yang berdiam diri sesekali mengerling ke arah pemuda tersebut.
‘Adusss..Macamana boleh berjumpa dengan mamat Garlic Bread ni lagi.. huk huk huk.. Bua malu je pasal hari tu. Dah lah mukanya iras-iras ...’, Qaseh tersentak sebaik sahaja ditegur oleh adiknya, Hakim Zawawi.
Mereka  melewati jalan menghala ke Restoran Pattani yang bersebelah dengan Elaf Kindah. Kelihatan ramai jemaah Nusantara berkumpul di hadapan Abdul Aziz Khooger Palace. Merpati berterbangan dan hinggap semula di pinggiran jalan.
 En.Ismail Zawawi sekeluarga bersarapan di Restoran Pattani setelah diajak beberapa kali oleh pemuda tersebut. Sambil menikmati makanan, En. Ismail Zawawi mengimbau kenangan manis dan pahit yang dilakar bersama dengan Arwah Mustaza, ayah pemuda tersebut.
************************************************
Selepas menyudahkan solat sunat dan berdoa di Multazam, Ammar Furqan mendekati En. Ismail Zawawi yang sedang memperbetulkan tajwid Surah Muhammad yang dibaca oleh anak lelakinya. En. Ismail Zawawi terpandang kelibat Ammar Furqan seraya tersenyum kepadanya.
“ Assalamualaikum pak cik”, Ammar Furqan memulakan bicara.
“ Waalaikumussalam Ammar”, jawab En. Ismail Zawawi seusai menyudahkan bacaan Al-Quran.
“ Pak cik, minta maaf kerana menganggu pak cik. Saya ada perkara penting yang memerlukan perbincangan dan persetujuan dari Pak cik”, Ammar Furqan menyembunyikan rasa gugup yang menghuni dirinya sejak peristiwa di bazar roti tempoh hari. 
“ InsyaAllah boleh”, jawab En. Ismail Zawawi.
“ Bismillahirrahmanirrahim.. Sebenarnya saya berhajat untuk melamar anak  perempuan pak cik, Qaseh Ramadhani. Minta maaf kerana saya terlalu berterus terang dan tidak mengikut adat yang sepatutnya. Tapi setelah saya yakin dengan petunjuk yang diilhamkan oleh Allah swt kepada saya, saya bertekad untuk bertemu dan berterus terang dengan pak cik”, butir bicaranya jelas di pendengaran En. Zawawi Ismail. En. Ismail Zawawi yang agak terkejut menarik nafas yang panjang.
“ Macam mana Ammar boleh terpikat dengan anak pak cik walhal Ammar tak pernah pun bercakap dengannya”, aju En. Islmail Zawawi dengan penuh tanda tanya.
“ Pak Cik, sebenarnya saya dah lihat wajah anak Pak Cik sebelum kita bertemu di sini,” jelas Ammar Furqan.
Ammar Furqan menjelaskan kepada En. Ismail Zawawi perihal abangnya yang mengutus surat dan menceritakan segala-galanya tentang keperibadian dan akhlak yang dimiliki oleh gadis bernama Qaseh Ramadhani.  Abangnya yang bertemu jodoh dengan muslimah lain terpaksa berundur diri dari ikatan hati yang terikat antara dia dan Qaseh Ramadhani.
“ Bersama-sama dengan surat itu, abang saya juga ada kirimkan gambar Qaseh dan berharap agar saya dapat menjadi pemimpin Qaseh kelak”, jelas Ammar Furqan seraya meletakkan surat dan sekeping gambar  di telapak tangan En.Ismail Zawawi. Di dalam gambar  tersebut, kelihatan anak gadisnya yang tersenyum manis sedang berdiri  bersama-sama dengan beberapa rakan siswa siswazah yang memakai baju batik yang sama corak dan warna. Gambar yang sama pernah ditunjuki oleh Qaseh kepada mereka sekeluarga  sebelum ini. Seingat-ingatnya, gambar Qaseh bersama dengan pimpinan persatuan di universiti tempat anak gadisnya belajar.
“Alhamdulillah, setelah dua bulan saya melakukan solat sunat hajat dan istikharah, Allah telah memakbulkan doa saya. Syukur alhamdulillah, saya bertemu dengan anak pak cik di Tanah Suci ini,” Setiap tutur katanya sentiasa disusuli dengan puji-pujian kepada Allah swt. Hatinya tenang setelah menceritakan isi hati kepada bakal ayah mertuanya. (^_^).
Suasana menjadi senyap seketika. En.Ismail Zawawi menenangkan diri dan mula berfikir secara rasional. Segala tindak tanduk dan keputusan yang akan dibuat akan mempengaruhi kehidupan anak gadisnya kelak.
“ Ermm.. susah untuk pak cik bagitahu keputusannya sekarang. Nanti pak cik akan berbincang dengan mak cik. Tapi yang perlu Ammar tahu selama dua hari pak cik kenal Ammar, pak cik dah mula berkenan dengan keperibadian Ammar”, jawab En.Ismail Zawawi dengan tenang seraya menyedekah sebaris  senyuman ikhlas kepada pemuda yang bersila di hadapannya .
“ Alhamdulillah.. Terima kasih pak cik..Saya akan menunggu jawapan dari Pak Cik.. Minta maaf jika saya terlanjur kata sepanjang perbincangan kita tadi. Saya minta diri dulu.. Assalamualaikum”, Ammar menarik nafas lega setelah keinginan hatinya dirungkai kepada ayah si gadis idaman hati.
Di lobi Hotel Qutbah Barakkah, En. Ismail Zawawi memulakan sesi perbincangan bersama isterinya. Setelah mencapai kata sepakat, mereka mula menyusun ayat untuk menyampaikan lamaran Ammar Furqan kepada anak gadis mereka.